Loše navike u učenju i kako ih prevenirati?

S početkom školovanja, učenje postaje najvažnija dječja aktivnost. No, uči li škola djecu onome za što ih ocjenjuje – učenju?

Svi imamo neki svoj stil učenja, koji smo razvili sami i pod utjecajem okoline (uglavnom su to dobronamjerni savjeti naših roditelja) – dakle, stekli smo navike u učenju za koje smatramo da nam odgovaraju. Ipak, koliko god bili uvjereni u učinkovitost naših navika, neke od njih su loše i njihovom bi prevencijom mogli postići puno brže kvalitetne rezultate i naravno, bolje ocjene.

Loša navika br. 1 Nije mi bitno gdje učim, najčešće je to u krevetu i uz muziku

Učenje u tišini i „u svom kutku“ vrlo je važno. Ako postoji i najmanji problem s pažnjom i koncentracijom, svaki će zvuk i tuđa prisutnost ometati i otežavati proces učenja. Učiti treba bez upaljenog TV-a, daleko od mobitela, muzike i glasnih ukućana. Naime, poznato je da treperenje svijetla s TV-a i razni zvukovi odvlače našu pažnju i ometaju čitanje. Učinkovito je učiti uvijek na istom mjestu. Učenje za radnim stolom uz dobro osvjetljenje najbolje je za održavanje budnosti i koncentracije.

Loša navika br. 2 Pravi sam „kampanjac“, a noć prije ispita obavezno provodim za knjigom

Vjerojatno najgora navika, kad je riječ o učenju, je učenje u zadnji tren, tzv. kampanjsko učenje, što podrazumijeva i veliki stres. Odlagati svoje obaveze nije dobro pa tako ni učenje. Ono što je dobro jest napraviti plan učenja  i podijeliti gradivo na manje cjeline koje se mogu brže i lakše svladati. Zaborav je najveći prvi i drugi dan nakon što je gradivo upoznato. Ako se  istog dana odradi domaću zadaću, ponovi današnje gradivo i malo se nadopuni, učenje će biti brže i bolje. Kad taj predmet dođe ponovno na raspored potrebno ga je samo kratko ponoviti.

Učenjem noću, i to pred sam ispit ,samo ćemo si osigurati umor i iscrpljenost i „sve će nam se pomiješati“. Našem je mozgu potreban odmor i dobar san prije zahtjevnog dana.

Loša navika br. 3 Kad nešto ne razumijem, naučim napamet

Učenje napamet (štrebanje, bubanje), osim što je teško i dugotrajno, ne daje rezultate dugoročno jer nije naučeno s razumijevanjem. Od velikog je značaja znati iz opširnog gradiva izdvojiti bitno od nebitnog i učiti s razumijevanjem. Jako je učinkovito postavljati si pitanja i na njih odgovarati – igrati se učenika i učitelja.

Za kvalitetno učenje važno je steći naviku da se ne uči samo iz udžbenika, bilješki s nastave i drugih obaveznih materijala za pojedini predmet.  Potrebni su nam i izvori znanja poput enciklopedija, časopisa, dokumentarnih emisija i danas nezaobilaznog interneta. Takvo će nas „istraživanje“ više zainteresirati za temu koju učimo i učenje pretvoriti u pravi mali projekt.

Loša navika br. 4 Učim i pišem zadaću po nekoliko sati „u komadu“

Kad učite doslovno „zagrijete stolac“? Pauze u učenju su itekako potrebne – kratki crtić, igrica, opuštanje uz topli kakao i kratki telefonski razgovor s prijateljicom - nešto što će nas uspješno opustiti kako bi se „svježi“ ponovno vratili učenju.

 

VG škola slika 3 225x300

 

Loša navika br. 5 Ne volim čitati lektiru, ionako će ju pročitati i moja mama

I na kraju, vjerojatno i najvažnija, jedna loša navika roditelja – preuzimanje odgovornosti djeteta na sebe. Djeca moraju biti sama odgovorna za svoje školske obaveze – voditi brigu o zadaći i lektiri, pripremati svoju torbu za školu prema rasporedu. Na taj način djeca stiču toliko važne radne navike, koje nisu bitne samo kroz školovanje, nego su bitne za čitav život. Ono što, kao roditelji, trebamo raditi jest podržavati i ohrabrivati svoje dijete, imati realna očekivanja i pomoći kad je to potrebno, nikako davati gotova rješenja. Kad dijete vidi rezultat svog truda, stvara pozitivnu sliku o sebi i raste u zdravu i snažnu osobu.

I ne zaboravite nagraditi trud svog djeteta, ne samo ocjenu!

Helena Tkalčić, master učiteljica mentalne aritmetike
Škola mentalne aritmetike Malac Genijalac Velika Gorica

Ocijenite ovaj članak

0 Ocjena (0)

Ispis   E-mail

Povezani članci