Uloga igre u nastavi mentalne aritmetike

Igra predstavlja osnovnu dječju aktivnost kroz koju upoznaju vanjski svijet i okolinu. Ona zahtjeva misaone i radne napore te što su ti napori veći, dijete je angažiranije. Ono se igra kako bi zadovoljilo unutarnju potrebu te tako razvija vlastite sposobnosti. Igra je veoma privlačna za dijete te djeluje opuštajuće i smirujuće. Dinamičnost igre i različiti pokreti tijela povoljno djeluju na tjelesni aspekt razvoja djeteta. Kroz nju dijete usavršava motoriku te se pruža mogućnost razvijanja tih sposobnosti (gruba i fina motorika, spretnost, koordinacija oka i ruke, koordinacija prstiju, očiju i ruku, pravilno držanje). Zbog toga, djecu treba podržati u igri kako bi dosegla maksimum svojih sposobnosti koje će tijekom života ulagati u učenje, rad i socijalne kontakte.

Dr. Seymour Papert, profesor na Institutu tehnologije u Massachusettsu, ističe kako razlog zbog kojeg većina djece ne voli školu nije to što je rad pretežak, nego jer je potpuno dosadan. U školi Malac Genijalac nastavnici su osobe koje provode značajan dio vremena s djecom i njima se stručno bave te igru sustavno koriste kao nastavnu metodu.

Djeca ranih uzrasta kroz raznovrsne igre i aktivnosti žele ovladati svojim okruženjem, a time i instrumentima vlastitog razvoja (Montessori, 2003). Bilo da je riječ o Numicon programu koji je namijenjen djeci od 3 do 6 godina, ili o programu Hikari mentalne aritmetike namijenjenom djeci od 4 do 12 godina, naši nastavnici kroz različite aktivnosti uvode djecu u svijet brojeva i mentalne aritmetike upoznavajući ih s nepoznatim na zanimljiv način. Pažljivim odabirom igre vodimo računa o individualnim potrebama svakog djeteta, ne zanemarujući postizanje ciljeva predviđenih našim programom. Kroz igru potičemo djetetovu radoznalost i želju za istraživanjem. Primjenjujući didaktičke igre s natjecateljskim elementima, motiviramo djecu za uspješno rješavanje zadataka koji se provlače kroz igre  koje su naši nastavnici osmislili kako bi svako dijete u nečemu moglo biti najbolje. Na taj način kod njih gradimo samopouzdanje i samopoštovanje.

Nagli prelazak iz sustava igre u sustav nastavnih aktivnosti utemeljenih na ostvarivanju zadataka prema točnim uputama ne uspijeva odgovoriti trenutnim razvojnim potrebama i mogućnostima djece. Stoga se javljaju različiti problemi u radu djece u prvom razredu: teško je privući njihovu pažnju, teško im je raditi domaće zadaće, zaboravljaju ono što su upravo čuli, ne koncentriraju se dovoljno dugo, brzo im dosade aktivnosti na satu, nemirni su, rade nesmotrene pogreške koje često ponavljaju (Levine, 2005). Naši su učenici, zahvaljujući raznovrsnim sadržajima na satu koji ih potiču na emocionalnu angažiranost (npr. zamišljanje kuglica abakusa ili rad s numicon oblicima), motivirani istraživati i zaključivati. Motivirano je dijete uvijek borbenije i upornije. Zahvaljujući tome, djeci je mnogo lakše prilagoditi se školskim obvezama i pravilima. Naš je imperativ suzbijanje postojećeg otpora prema školi u radu sa starijom djecom i razvijanje pravilne pripreme za školu kod najmlađih te djece predškolskog uzrasta.

Koristeći igru kao pristup nastavi, povećavamo motivaciju učenika, jer dok se igraju, djeca uče, obraćaju pažnju na postavljene zadatke te u njima sudjeluju. Usredotočujemo se na radoznalost djece i pružamo im mogućnost međusobne suradnje i dijeljenja mišljenja nakon nekog iskustva uvidom u ono što je dobro funkcioniralo, a što bi trebalo popraviti. Na taj način neuspjeh nije negativna stvar, već još jedno iskustvo u učenju. Igra s drugima pomaže djeci u učenju kako funkcionirati u skupni, dijeliti, pregovarati, slušati i rješavati sukobe.

U našoj školi matematika nije „bauk“ jer ju promatramo na jedan sasvim drugačiji, razigrani način. Djeca s postavljenim temeljima u našoj školi, kasnije, tijekom školovanja ne strepe od rješavanja matematičkih problema. U našoj je nastavi najvažniji učinak primijenjene igre jer sadržaje usvojene na takav način djeca duže pamte, a kasnije lakše i primjenjuju.

Marija Kupi, dipl. defektolog, specijalni pedagog

Leave a Comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *

*
*